Thursday, August 27, 2009

نگاه

دو سه هقته ایه که در کلاسِ نقاشیِ روشی، از روی میوه ها طراحی می کنند. آخر کلاس هم همه ی چیزهایی که روی میز بوده و کشیده اند، خودشون می خورند. دیروز که دنبالش رفته بودم، داشتن با چه کیفی پرتقال می خورند. مامانِ دوستِ روشی گفت "خوبه اینجا، صنم میوه می خوره. توی خونه که لب به میوه نمی زنه." روشی هم به من میگه "مامان، کیوی که امروز خوردم خیلی خوشمزه بود. اصلا همه ی میوه هایی که توی کلاس نقاشی می خوریم، خیلی خوش مزه است." می گم "چه جالب. باید بپرسم که از کجا میوه هاشون رو می خرند" می گه "من فهمیدم چرا این میوه ها برای ما خوشمزه اند." و بعد توضیح می ده که "چون ما حداقل نیم ساعت تمام، فقط بهشون نگاه می کنیم تا بکشیمشون." من میگم "خوب؟" میگه "خب همین دیگه. وقتی به یک چیزی، مدتی طولانی نگاه کنی و به همه چیزش دقت کنی، ازش خوشت می آد. دوستش داری. خودت امتحان کن."ه
.
.
به خودم می گم که باید حداقل روزی يکبار، به چيزی، کسی، در دور و برم، اينجوری نگاه کنم.ه

11 comments:

  1. روشی خانوم ماشالله خیلی دقیق و باهوشه. حرفهایی که می زنه نکته سنجی اش را نشان می دهد.ه

    ReplyDelete
  2. in roshi jan phylsof mishe akharesh

    ReplyDelete
  3. دلم برای خوندن نوشته هات تنگ شده بود

    ReplyDelete
  4. Mesle holoo mimoone adam mikhad bokhoresh ;-)

    ReplyDelete
  5. میگم پریسا با این جملات روشی میشه یه دونه از این کتابچه های جیبی درست کرد.

    ReplyDelete
  6. baazi ha ro harcheghadr ham negah koni dosteshon ke nadari heech, nefratet ham azashoon bishtar mishe. Rooshi baraye inha che tadbiri dare?

    ReplyDelete
  7. چقدر جالب بود. روشی فیلسوف رو از طرف من ببوس

    ReplyDelete
  8. واقعا عجيبه پريسا جان!
    من حدود يك سال پيش از لينك هاي تو در تو به وبلاگ شما رسيدم و دقيقا همين احساس را داشتم يادم نمي آيد اصلا برايت هيچ كامنتي گذاشتم يا نه( كلا در اين زمينه تنبلم) اما هر از چند گاهي مي آمدم و نوشته هايت را مي خواندم و لذت مي بردم...
    ممنون از لطفت خانمي!

    ReplyDelete
  9. چه جواب قشنگی داده این روشی خانوم باهوش........اما راست میگین واقعن بچه ها دور هم که باشن بهتر غذا میخورن.فکر کنم این رو همه مادرها امتحان کرده باشن.

    ReplyDelete
  10. چقدر از اين بچه‌ها چيز ياد ميگيريم.

    ReplyDelete
  11. نلی جان
    مدتیه که در فکرم يک وبلاگ فقط برای روشی درست کنم که خودش هو توش بنویسه. امیدوارم که بزودی اين کارو بکنم.ه


    افروز جان
    من کامنتت رو بهش گفتم و گفت باید عینک بزنند.ه
    فکر کنم بیشتر حاضر جوابی بود
    چون روشی هنوز اونقدر در دنیا ندیده که تجربه ی نفرتی که تو گفتی داشته باشه و درک کنه.ه
    اما، مادر عروس فکر میکنه که
    به اون آدمها باید هم مدت حیلی زیاد نگاه
    کرد و هم مرتب عينک عوض کرد تا بتونی چیزهای خوب از توش در بیاری. و البته در دنیایی که در هر طرف میشه کلی موضوع و سوژه ی خوب پیدا کرد، فکر کنم تا مجبور نباشیم، لازم نیست در اون نفرت انگیزها، دنبال خوبی بگردیم

    ReplyDelete