Tuesday, June 18, 2013


دیروز قبل از کلاس یوگا با منشی شرکتمان میگفتیم که چه زود دوشنبه ها میرسند و چه زود هفته ها میگذرند. همین گفتگوی تکراری "زمان چه زود میگذره" که هر چه هم ازش فرار کنی باز سراغت میاد، بسکه زمان واقعا زود میگذره. با هم گفتیم بریم یوگا کنیم و برای چهل و پنج دقیقه گذشت زمان رو کند تر کنیم. همون موقع فکر کردم که باید دوباره مراقبه ی روزانه را شروع کنم و روزی پانزده دقیقه ی دیگر هم از ماشین زمان پیاده بشم و بدون حرکت، فقط باشم. کاینات حمایت کرد و این تصمیم مثل هزاران تصمیمی نشد که هر روز میگیرم و عمل نمیکنم. امروز صبح بعد از برگشتن پشت میز کارم، رفتم سراغ مراقبه های دکتر چوپرا. فکرش را کرده بودم که هر روز مراقبه یکی از هفت قانون معنوی رو بکنم. البته این فکر جدیدی نیست و چندین بار شروع کردم ولی تا بحال به روز هفتم هم نرسیدم چه برسه به تکرار روزها. این بار شاید بتونم. مثل همه ی دفعات قبل حساب کردم که امروز که سه شنبه است کدوم قانون میشه و عجبا که همیشه من از سه شنبه شروع میکنم که روز قانون بخششه. از خودم پرسیدم که چرا همیشه قانون بخشش اولین روزم میشه. حتما دلیلی داره. هیچ چیزی بی دلیل نیست. خواستم عوض کنم و به خودم گفتم حالا کی گفته سه شنبه قانون بخشش باشه. برو روز بعدی. ولی بالاخره تسلیم این اتفاق شدم و فکر کردم شاید گیری در این دارم که نمیتونم در مراقبه ها جلوتر برم. در مدیتیشن، باز از چوپرا شنیدم که گفت هر چه را که میخواهی بگیری، خودت به دیگران بده. فکر کردم به موشی که دیروز دم مدرسه از من پرسید آیا می تونه یک اسباب بازیش رو بده به دوستش. این دوستش در هفته های گذشته خیلی اذیتش کرده بود و موضوع اینقدر جدی بود که من با معلمشون در این مورد صحبت کردم و او از من تشکر کرد برای مطرح کردن این رفتار. گفت که این شکلی از زورگوییه. به موشی گفتم اینکه می خواهی اسباب بازی جدیدت رو به فلورا بدی خیلی نایسه. ولی اون با تو نایس نیست. فکر نمیکنی که بهتره بهش بگی نه تا بفهمه که کار خوبی نکرده. موشی پرسید که آیا خودش انتخاب داره. دوست داشتم که بهش انتخاب بدم ولی حس کردم که میخواد اینکارو بکنه و کینه ی مادرانه ام مانع شد. گفتم نه بنظر من بهتره که بهش ندی. او هم قبول کرد و بعد گفت که عین حرف من رو به دوستش زده. شب که مسواک میزدیم گفت که مامان، امروز من و فلورا تونستیم با هم بازی کنیم و هر دو خوشحال بودیم. امروز آرگیو نکردیم. و من گفتم که خیلی خوبه. همه چیز می تونه عوش بشه. در حالیکه هنوز دلم چرکینه از دخترک و وقتی یاد حرفهایی می افتم که به موشی زده بود و حس بدی که بهش داده بود، میرم به حالت جنگ. فکر کردم که شاید دیروز جلوی جاری شدن مهربانی رو گرفتم. شاید بخشش موشی میتونست یکهو خیلی چیزها رو عوض کنه. فکر می کنم به وقتهایی که پر از بغض میشوم و جلوی مهربانی را میگیرم. هر چند که نامهربانی های من در حد گفتگوی فکریم باشه و به زبانم نرسه. چوپرا میگفت که هستی با دادن و گرفتن در جریانه. فکر میکنم که بخشش لزوما دادن چیزی مادی نیست. بخشش میتونه یک لبخند باشه یا یک نگاه ستایش گر. میتونه دیدن خوبیهای آدمهای دیگه باشه و اینو بهشون گفتن. در پانزده دقیقه رها شدن در زمان میشه چیزهایی پیدا کرد. خوشبحتانه چیز خوبی که مدتیه یاد گرفتم و به کار می بندم اینه که خودم رو ببخشم. اینه که می تونم با آرامش به دیروزم نگاه کنم و عصر به موشی بگم که عزیزم من دوباره به حرف دیروزت فکر کردم و میخوام بهت بگم که اگر این بار فلورا ازت خواست که اسباب بازیت رو بهش قرض بدی، میتونی با خودت فکر کنی و اگر دلت بهت گفت که این کار درستیه، بهش بده. اگر فکر کردی که می خواهی نظر من رو هم بپرسی، از من هم بپرس.
در همان زمان مراقبه راه حلی هم برای ادامه ی کار دیروزم  پیدا کردم. برم به سراغ کارم و امتحانش کنم.

6 comments:

  1. امروز این پستت کمکم کرد یکی را ببخشم. یک نفر که با زبونش و و برخورد های از بالاش سال ها منو زجر داده بود و حالا می خواست بهش یک کمک بزرگ کنم خیلی با خودم درگیر بودم اما تصمیم گرفتم از اون بزرگوار تر باشم و در حد اون با کینه و انتقام خودمو پائین نیارم. بهش کمک می کنم چون فکر می کنم برای این کار انتخاب شدم اما فداکاری نه. در حدی که کارش راه بیفته و به خودم هم اسیب نرسه. الان راحتم
    خواستم بدونی
    مرسی

    ReplyDelete
  2. چقدر نوشته ات رو دوست داشتم .بعد ازمدتها که تونستم با فیلتر شکنبیام .

    ReplyDelete
  3. Mesle hamishe por az amoozesh o ziba.mamnoon Parisa jaan.emshab in 2vomin bari bood ke az bakhshesh be man migoftan.be niyate khoob migiram va talasjamo mikonam.rasti emse ketabe Chupra chiye? Aslan ketab hast?
    Masy

    ReplyDelete
    Replies
    1. مصی جان، اسم کتابش اینه
      7 spiritual laws of success
      من یکسری دوره مراقبه ی سه هفته ای از چوپرا دارم که هفته ی دومش مراقبه های هفت قانون معنویه. این مراثبه ها رو میتونی از این لینک بگیری
      http://www.chopracentermeditation.com/bestsellers/landingpage.aspx?bookid=172

      Delete
  4. ممنونم پریسا جان.

    ReplyDelete
  5. ممنون برای نوشتن کامنت بالا پریسا جان. سوال منم همین بود. حتما استفاده خواهم کرد

    ReplyDelete