Tuesday, December 1, 2009

ماه

نزدیک غروب با روشی می رفتیم دنبال موشی. ماه کامل در آسمان بود. با هم نگاهش کردیم و روشی گفت کاشکی ماه همیشه همینطور کامل دیده می شد. صحبت در مورد ماه ادامه پیدا کرد که با وجود اینکه شکلش مرتب تغییر می کنه و در بعضی روزها اینقدر نازکه که اصلا نمیشه دیدش، در برابر خورشید که هر روز طلوع میکنه و کامل توی آسمونه، ماه رو بیشتر می بینیم. من گفتم که خورشید رو نمیشه نگاه کرد. جز در موقع طلوع و غروب، اگر در کرانه ای باشیم می تونیم بهش نگاه کنیم و دایره اش رو حس کنیم. روشی گفت با وجود اینکه خورشید خیلی بزرگ و گرمه و زندگی روی زمین به بودن خورشید بستگی داره، من ماه رو بیشتر برای خودم حس میکنم. یعنی انگار بهم نزدیک تره، مهربون تره. ماه مثل یک دوسته. مثل اینکه برای من می آد توی آسمون. گفتم شاید چون ماه به زمین نزدیک تره. گفت آره، ماه با ما خودمونی تره. گفتیم ماه مثل ما آدمهاست. تغییر میکنه. شکلش عوض میشه. واقعی تره. با حال تره. راجع به لکه های روش حرف زدیم که یک جوری مرموزه. روشی گفت می دونی که حرکت ماه و زمین جوریه که ما همیشه فقط یک طرف ماه رو می بینیم، یعنی یک طرف ماه هیچوقت از زمین دیده نشده؟ نمی دونستم. میگه برای همینه که ماه خیلی باحاله.ه
..
..
شب با خودم، تنهایی، فکر می کردم که ماه زمینیه. مثل ما آدمهاست. خورشید خداییه، مثل خداست. نمیشه دیدش، فقط میشه گرماش رو حس کرد و اگر نباشه، زمین می میره. ماه زیباست ولی از خودش نور نداره. نور از خورشید میگیره. خورشید به همه نور می ده ...ه
..
..

12 comments:

  1. فکر کنم بتونی عکس گواهینامه ات رو عوض کنی و کارت جدید بگیری. بیست سی دلاری بیشتر خرج نداره.
    من هم امروز صبح که می اومدم سر کار ماه رو دیدم و باورم نشد که این ماهه اینقدر که بزرگ و نزدیک بود:)
    میگم از این درس و مشقای روشی خوبه ما هم یه چیزایی یاد می گیریم در مورد زرافه و ماه و ... :)

    ReplyDelete
  2. چقدر از برداشتت و نگاهت به ماه و مقایسه اون با خورشید لذت بردم.
    نگاه روشی رو هم خیلی دوست دارم"مثل اینکه برای من می آد توی آسمون" چه حس قشنگی، خیای دوست داشتم

    ReplyDelete
  3. اين روشي شما چقدر قشنگ به همه چيز نگاه مي كند. تعابيرش خيلي برام جالبه.

    ReplyDelete
  4. آی ای دخترانی که ماهید و ماه‌دوست!
    بخوانید این داستان را از ایتالو کالوینو:

    دختران ماه
    http://fantasy.ir/fantasy/plugins/content/content.php?content.1088

    ReplyDelete
  5. ئه! چرا لینک رو تکست می‌کنه این پست وبلاگ شما؟

    ReplyDelete
  6. چقدر جالبه نگاه روشی به همه چیز.

    ReplyDelete
  7. عجب دختر فیلسوفی داری....راست گفته ماه مثل آدمها یه جورایی دورو هست

    ReplyDelete
  8. chetori nemidonesti ke ma faghat yek tarafe mah ro mibinim? toye majarahaye tintin yadet nist? roye mah ghadam gozashtim va besoye mah? toye oon ketab raje be in mozo gofte bood!

    ReplyDelete
  9. افروز جان
    اون کتابها رو یادم هست ولی نکته ی علمیش رو نه
    :(

    ReplyDelete
  10. آی ای امیر، ممنون از معرفی اون مطلب
    :)

    ReplyDelete
  11. با درود
    من اما به فکر تفاوت ماه و خورسید روی پرچم ایران و بیشتر کشورهای مسلمان عربی و ترک زبان منصقه افتادم
    وکه چرا فقط ما خورشید رو انتخاب کردیم نه ماه؟و فکر کردم شاید به این دلیل که ما تو ذاتمون عظمت پسند و قدرت گرا هستیم خورشید دور و دست نیافتنی رو به ماه زمینی و خودمونی ترجیح میدیم
    به حرحال دختر خیلی نازی دارید

    ReplyDelete