Tuesday, May 19, 2009

رأی منفی

امروز در حاليکه به انتخابات در پيش فکر ميکردم و به کانديداها و اينکه در شرايط موجود به کی ميخوام رأی بدم، بنظرم رسيد که يک اشکالی در کل سيستم رأی گيری در دنيا وجود داره. سيستم فعلی بر اين اساسه که با رأی ميگی که ميخواهی چه کسی انتخاب بشه. من ميگم بايد با رأی درعين حال بتونی بگی که چه کسی رو نميخواهی انتخاب بشه. اينهم يک نظره. مگه نيست. اگر هر کسی در يک رأی که حق داره بده، بتونه يا به يک نفر رأی مثبت بده يا رأی منفی، اونوقت حقش رعايت شده. دقت کنيد يا مثبت و يا منفی. نه هر دو.اينکه من ميخوام آقای ايکس انتخاب بشه يک روی سکه است و اينکه من ميخوام خانم ايگرگ انتخاب نشه هم روی ديگه و بنظر من يک اندازه اهميت داره. خصوصا اگر هيچ خانم يا آقای دبليو نباشه که بخواهی بهش رأی بدی.ه
.
در اون صورت کانديدايی که برايند رأی هاش بيشتر بود برنده ميشه.ه
در اون صورت انتخابات غير از يک اسم برنده، حرفهای خيلی بيشتری هم برای گفتن داشت.ه
در اون صورت من با آرامش ميرفتم و يک رأی منفی ميدادم و خلاص.ه

12 comments:

  1. این هم نکته ی مهمیه

    ReplyDelete
  2. Na goftan hich kaso ta hala masool nakarde kasani ke are migan va tasmim migiran vali hamishe zire soal miran ;-) Fekresho bekon agar hameye adamha to yek entekhabari ke bayad yek masool entekhab beshe na began, oun vaght hichkas masool nakhahad bood ;-)

    ReplyDelete
  3. به انونيموس

    ميشه قوانين تکميلی در اين مورد وضع کرد. مثلا کسی که ارزش عددی رايش بالاتره برنده ی انتخابات ميشه. فرض کنيد اصلا همه مردم رای منفی بدن. باز کانديدايی که رايش
    -20
    است از اونيکه
    -40
    هست کمتر مخالف داره و اون انتخاب ميشه. با اين اطلاع که ميدونه که بيست نفر اصلا نميخوانش و بقيه باهاش مخالفتی ندارن ولی مورد علاقه شون نيست.ه

    ReplyDelete
  4. به نظر من این پیشنهاد خوبیه، اما فرمولی که باهاش برنده انتخاب میشه خیلی نیاز به کار داره، طوری که همه جزئیات در نظر گرفته بشه.مثلا فکر کن یه نفر تنها 10 رای منفی داشته باشه و دیگری 20 رای مثبت و 35 رای منفی در این صورت اولی انتخاب میشه . اما واقعیتش اینه که اون اصلا رای مثبت نداشته. و بدون اینکه رای مثبتی بگیره برنده شده. اینه که به نظر من فرمولش خیلی خیلی پیچیده خواهد بود.

    ReplyDelete
  5. موافقم لاله جان که بايد روی فرمولش کار بشه.
    اونکه ده رای منفی داشته يعنی فقط ده نفر مخالفش بودن و بقيه مخالفتی باهاش نداشتن.
    اما نفر دوم 20 نفر ميخواستنش و 35 نفر نميخواستن.
    اگر فکر کنيم خواستن و نخواستن هر دو يک ارزش دارن، پس نفر اول برنده ميشه.ه

    ميشه که به رای مثبت و منفی بارم هم داد. مثلا 4 رای منفی، برابر يک رای مثبت.ه
    اين چطوره؟
    :)

    ReplyDelete
  6. تا جایی که من خبر دارم الان تو تعدادی از نظرسنجی‌های داخل این کار رو کرده‌اند و به همین خاطر این نظرسنجی‌ها خیلی معتبرتر محسوب می‌شن.

    ReplyDelete
  7. آقای اميدوار
    آيا شما لينکی به اين نظر سنجی ها دارين؟ اگر ممکنه برای ما هم بگذارين.ممنون.ه

    ReplyDelete
  8. فکر میکنم رای ندادن در شرایط فعلی همون رای منفیه! من با خیال کاملا راحت رای نمیدم.

    ReplyDelete
  9. من هم انقدر از این راه دور بین کاندیداهای مختلف گیج شدم که اگر امکانش بود مثل شما می رفتم رای منفی می دادم و خلاص!ه

    اما در حال حاضر کار بیشتری می بره، باید بریم تحقیق کنیم...ه

    ReplyDelete
  10. زیبای زندگیMay 21, 2009 at 9:58 AM

    اگر میشد که خوب بود...من امسال هم مثل چهار سال قبل رای نمی دهم.نمیدونم چرا.شاید چون اولن به نتیج اعتماد ندارم و ثانین میگم من که ایران نیستم که صلاح مردم توی ایران رو بدونم.....راستی گلهای لاله تون همونجوری که باغچتون رو زیبا کرده وبلاگ رو هم زیباتر کرده.

    ReplyDelete
  11. آتوسا جان
    بنظر من در شرايط فعلی رای ندادن، همان رای منفی نيست. يکجورهايی رای مثبته. ه

    زيبای زندگی جان
    خوشحالم که لاله ها رو دوست داشتی. بيشترشون ديگه الان پرپر شدن ولی در طول مدتی که گل داشتن ما و همه رهگذرها رو شاد کردن.ه

    در مورد انتخابات هم، بنظر من، ما خارچ از ايران هم ايرانی هستيم و بعنوان ايرانی حقوقی داريم. مگه اگر از شما بپرسن کجايی هستی نميگی ايرانی؟ پس حيثيت ايران، حداقل در خارچ از ايران برای شما موثره.ه
    حالا مسايل و مشکلات مردمی که در داخل کشور هستند و عزيزانمون هستند، بماند.

    ReplyDelete
  12. زیبای زندگیMay 24, 2009 at 2:34 PM

    نظرت همیشه برام محترمه خانومی

    ReplyDelete