Tuesday, January 6, 2009

اردو، مهد، بچه ها دور از خانه

کلاس پنجمی ها رو فردا تا آخر هفته به اردو می برند. جدای از هيجان زايدالوصفی که همشون برای اين سفر چند روزه دارن، خصوصا اونهايی که مثل روشی بار اوله که تنها از خونه دور ميشن،اينکه با چه کسانی هم اتاقی ميشن، موضوع مهم بعديه. خوابگاه پسران و دختران جداست و اتاق ها چهار نفره است. امروز قرار بود ترتيب اتاق ها رو بهشون اعلام کنن. ه
خوب معلومه که همه ميخوان با دوست هاشون باشن و دوستها هم با هم اشتراکاتی دارن و از اون طرف تعداد افراد در هر اتاق هم محدوده. به بچه ها گفته بودن که هر نفر اسم چهار نقر رو که ميخواد باهاشون هم اتاقی باشه، بنويسه. اين ليست مخفی بوده و کسی نبايد به ديگری اسم ها رو ميگفته. به بچه ها گفته اند که حداقل يک نقر از اون ليست در اتاقشون خواهد بود. برای همين کسی نگران نيست که تنها بمونه. در عين حال کسی هم توقع نداره که با تمام افراد دلخواهش هم اتاقی باشه. خوشم مياد از اين روش مديريت موضوعات در مدرسه. با ظرافت ترکيبی از اختيار و اجبار رو برای بچه ها ايجاد ميکنند و در حاليکه بچه ها در هر موضوعی محدود هستند، احساس ميکنند که در تصميم گيری دخيل اند و نظرشون مهمه. در پايآن هم معمولا همه راضی هستند.ه
###
اينکه فردا دخترم برای اولين بار داره برای سه روز تنهايی ميره بيرون و من اينجا برای خودم راحت نشستم، نشون ميده که من پيشرفت یزرگی کرده ام و از اين بابت از خودم ممنون و متشکرم.ه
(: حالا فردا ميام اينجا مي شینم به گريه و زاری براتون )
###
اولين روز مهد موشی جان هم به خوبی به پايان رسيد. فقط ظهر نخوابيده بود که معلمش ميگفت طبيعيست و ميتونه بخاطر هيجان باشه. وقتی با روشی دنبالش رفتيم اصرار داشت که روشی بياد تو و بقول خودش، مدرسه اش رو ببينه.ه
معلمشون ميگقت که بچه های دوم معمولا راحت تر بيرون اومدن از خونه و پيوستن به مهد رو قبول ميکنن. درست هم هست چون مثلا اين موشیِ ما، از وقتی که چشم باز کرده، ديده که روشی صبح ميره مدرسه و حتی ديروز هم اول باهم رفتيم و اونو گذاشتيم مدرسه بعد اومديم مهد. بنابراين نگرانيش از اين موضوع کمتر ميشه، در ضمن چشم هم چشمی و عقب نموندن از خواهر يا برادر بزرگ، که يکی از عوامل مهم ترقی بچه های دومه، هم هست که باعث ميشه ترس و نگرانيشون رو اگر هم هست، به روی کسی نيارن.ه
نتيجه اينکه، بچه ی اول خواه نا خواه راه رو برای بچه ی دوم هموار ميکنه و کارها برای دومی راحت تر خواهد بود. ه

3 comments:

  1. البته این نظریه معلم موشی جان همیشه هم درست نیست. نمونه اش هم بچه های من. جنگ و جدالی که من با دومی میکنم قابل مقایسه با بچه اولم نیست. با اولی کافیه که چند کلمه صحبت کنم و براش دلیل و منطق بیارم و جواب سئوال هاش رو بدم تا مشگلش هرچه که هست حل بشه. با دومی اما.........

    ReplyDelete
  2. خوب میبینم که بالاخره با خودت کنار اومدی. منم بهت تبریک میگم. رها کن تا آزاده و رها باشن.

    ReplyDelete
  3. hamishe fekr mikardam 2 ta dokhtar dashtan kheili khoobe omidvaram baraye ham khaharhaye khoobi beshan

    ReplyDelete