Thursday, September 24, 2009

اورسولا

در کارتون پری دریایی، اورسولا(جادوگر دریا)، برای اینکه نقشه اش را برای نابودی شاه ترایتون (امپراطوری زیر دریا)، عملی کند صدای آریل (پری دریایی) را ، به بهای دادن دو پا، از او گرفت تا به روی زمین بیاید و عشق شاهزاده را بدست آورد. با این گمان که شاهزاده، عاشق دختری بدون صدا و اسم و نشانی نمی شود. اگرچه اریک (شاهزاده) از آریل تنها صدایی را به یاد داشت که اکنون شنیده نمی شد، به همان نگاه آشنا و مهربان آریل هم دل سپرد. وقتی که اورسولا دید نقشه اش خوب پیش نمی رود، خودش را به شکل دختری زیبا درآورد و با صدای آریل، به روی زمین آمد و با نیروی جادویش، اریک را اسیر خود کرد. اين دختر زیبا روی و خوش صدا، فقط وقتی در آینه خودش را نگاه می کرد، هشت پای بدریختی را می دید که خودش بود. تا يک بار که مرغ دریایی، از پنجره ی کوچک کشتی تصویر او را در آینه دید و رازش برملا شد.ه
.
متن سخنرانیِ مشعشع از تمام کلمات و مفاهیم مقدس بشری را خواندم. دیدم که اورسولای امروز با صدای پیامبرانِ عالم و لباس قدیسان تاریخ، جلوی میکروفون آمده. چهره ی واقعیِ اورسولای قصه ی پری دریایی، فقط در آینه ی کوچک کشتی، دیده می شد. اما امروز، مردم بیشماری، آینه بدست ایستاده اند تا چهره ی واقعی اورسولا را نشان بدهند. اورسولای قصه ی قدیمی، هشت پای وحشتناکی را که خودش بود، می شناخت. اما اورسولاهای امروز، انگار خودشان هم خبری از آن اختاپوس درون ندارند و باورشان شده که صدایی که از دهانشان در می آید، صدای حقیقی خودشان است.ه
.
.
پ ن: اخیرا آرشیو کارتونهای والت دیسنی که چند سالیست از چشم روشی افتاده بود، مورد توجه موشی قرار گرفته و ما بیشتر وقتها یا در حال دیدن پری دریایی، سیندرلا، زیبای خفته و ... هستیم و یا در حال بازی نقشهای آنها. خلاصه دوباره پرنسس ها، پاشون در خونه ی ما باز شده.ه

13 comments:

  1. این که اورسولا واقعا نداند که پری دریایی نیست، قضیه همان جهل مرکب می باشد که بسی خطرناک است! خدا به داد همه ما برسد

    اگر این دفعه قاصدک دیدی برای سوسک شدن(!) اورسولا هم دعا کن!!ه

    ReplyDelete
  2. دیگه نسبت به این اورسولا حالت خنثی پیدا کردم. نه از در فشانی هاش حرص میخورم و نه خنده ام میگیره از چرت و پرتهایی که میگه. فقط گریه ام میگیره وقتی آدمهای به ظاهر همه چیز دان رو میبینم که سینه چاک میکنند برای اورسولا

    ReplyDelete
  3. ingadr chert va pert nagu . keily bazam ehsas shaeeri behet dast dadeh . ager hameh bedunan ke che zat kharabi dari engadr behet comment nemidan ke majizet ra began

    ReplyDelete
  4. say kon beri pish yek ravanpezeshk ke in moshgel jalb tavajohi ra ke dari barat hal koneh , keily dari azab mikesh ,teflaki!!!!!!

    ReplyDelete
  5. به بانو: باشه. حتما.ه

    به لاله: به نظر من پدیده ی جالبیه و البته خطرناک.ه

    :به ناشناس
    ممنونم از تمایلی که به خواندن نوشته های این وبلاگ دارید. من اگر جای شما بودم، وقت مفید و روان سالمم را صرف خواندن نوشته هایی می کردم که بیشتر بپسندم.ه

    ReplyDelete
  6. salam
    in rooza man az tars ya khejalat aslan biroon nemiram chon harja miram harf az mr presidente!!!!!!

    ReplyDelete
  7. سلام فرشته جان
    بنظر من ترس و خجالتی نداره. دیگه همه میدونن که او ربطی به ما نداره. همه خوب میدونن.ه

    ReplyDelete
  8. tashbihe jalebi bood

    ReplyDelete
  9. وقتي همه جا آينه ست ديگه اورسولا نمي تونه به خودش و ديگران دروغ بگه. آينه چون نقش تو بنمود راست-خود شكن آيينه شكستن خطاست.

    ReplyDelete
  10. پریسا جون حالا من چیکار کنم که اینقدر از این اورسولا متنفرم و اصلا" نمیتونم بپذیرمش و حرص نخورم.
    بگذریم...
    فکر کنم به زودی پای پرنسس ها به خونه ی ما هم باز بشه.

    ReplyDelete
  11. parisa jan tashbihe zibayi kardi.hala man chand rooze yade zahak oftadam...be zahak ham khaili shabihan in jonevarha.
    ma ham in roozha cindrela va ariel mibinim..

    ReplyDelete
  12. چه قدر جالب تشبیهش کردی. جادوگره واقعاً
    من عاشق این کارتونها هستم و دنبال این هستم که همه شون رو گیر بیارم. چه قدر قشنگ آواز میخوند این پری دریاییه.

    ReplyDelete
  13. سلام . مقایسه جالبی بود ... ای کاش خودشان چهره و صدای واقعی شان را می دیدند ! خوش به حالتان ما هنوز در مراحل مربوط به بارنی و دورا بسر می بریم باز هم کارتونهای والت دیزنی

    ReplyDelete