Thursday, October 15, 2009

تمرکز

دیشب بعد از مدتها همتی کردم و یک سی دی ورزش و بدنسازی رو گذاشتم و یکساعتی ورزش کردم. حالا بگذریم که در تمام مدت، اگر دراز و نشست رفتم، موشی روم نشسته بود، اگر شنا رفتم، هربار اومدم بالا، موشی رفت زیرم. رویهمرفته رابطه ی من و موشی در زمان ورزش یکی از چند حالت زیر بود. اگر افقی بودم و در ضمن حرکت، حفره و سوراخی بین بدنم و زمین ایجاد می شد، موشی بلافاصله اون سوراخ یا حفره را پر می کرد. اگر افقی بودم و روی زمین خوابیده بودم، موشی روم نشسته بود. اگر کاری که می کردم ایستاده بود و عمودی، با عروسکش دورم می چرخید و باید مواظب بودم که دست و پام بهش نخوره، هر وقت هم که به تشک یوگا احتیاج داشتم، ایشون با عروسکشون خوابشون می گرفت و باید روش می خوابیدن. البته دایم هم ازم سوال می کرد که اگر خسته شدم، برام خوراکی و آب بیاره و سفارش غذا ازم می گرفت.ه
.
با این وجود خوب بود. فعالیتی کردم و عرقی ریختم. اینقدر بود که عضلات بدنم امروز احساس کوفتگی بکنه. موضوعی که توجهم را بخودش جلب کرد اینه که مربی مرتبا تکرار می کرد، مهم نیست، چند بار یک حرکت را انجام می دین، مهم نیست در حرکت وزنه ی چند پوندی رو بر می دارین. چیزی که مهمه اینه که بدونین، این حرکت روی چه عضلاتی از بدنتون اثر می گذاره و به اونها توجه کنین. می گفت که در تمام لحظات ورزش، ذهنتون رو به کاری که دارین می کنین و ماهیچه هایی که باید تحت تاثیر حرکت قرار بگیرند، معطوف کنید. پیشنهاد هم کرد که هر وقت ذهنتون از حرکت متفرق شد، به تنفس توجه کنید. بعد از چند تنفس عمیق و با توجه، ذهن آروم میشه. این رو البته از کلاس یوگا می دونستم. در نتیجه در کله ی من، که دچار تعدد موضوعات فکری، آنهم از نوع شدیدش است، باز تابلوی تاکید بر تمرکز فکر و ذهن، بالا رفت. تمرکز روی هر چیز، شرط اول پیشرفت و نتیجه گرفتنه. شرطی که نبودنش، مانع گرفتن نتیجه می شه و هر چه بیشتر باشه، سرعت رسیدن به هدف رو بالا می بره. خلاصه که به قول آقای امیدوار، هر طور که می تونیم و برامون کار می کنه، باید این ذهن رو آروم و مرتبش کنیم، تا کارها راه بیفته.ه

8 comments:

  1. Bravo and good job.
    man ke chand mahi mishe ke aslan natoonestam varzesh konam. fekr nakonam hala hala ham betoonam shoro konam. aghalan ta avasete december! movafagh bashi va be karet edame bede. mooshi ham yavash yavash adat mikone va dast az saret barmidare. shayad ham shoro kard bahat varzesh kardan. bachehaye man ke inkaro mikardan.

    ReplyDelete
  2. وقتی آدم روی کارش تمرکز می کنه، هم نتایج بهتری را می بینه هم زمان کمتری صرف می کنه. مثلا در مورد من این طوری است که باید میز کارم و اطرافم مرتب باشه و سر و صدا هم نباشه.ه

    راستی این عکس هفته را درست نمی بینم. یعنی نمی فهمم که چیه؟

    ReplyDelete
  3. کلی خندیدم وقتی این پستت رو خوندم. چون دقیقا" وقتی من ورزش میکنم سفید برفی هم توی همین حالت ها قرار داره.

    ReplyDelete
  4. ببینیم و تعریف کنیم افروز جان
    .
    بانو جان، عکس هفته يک برگ پاییزی قرمزه که روی شاخه های سبز کاج نشسته.
    وافعا که چقدر بچه ها شبیه همند دریا جان. نه؟

    ReplyDelete
  5. منم دقيقا همين شرايط رو دارم، تازه وقتي مي دوم يكي جلوي من داره راه مي ره و يكي از پشت هي محكم مي خوره بهم، عالمي داريم خانوادگي. البته از تمركز خبري نيست ولي از نشاط چرا :)

    ReplyDelete
  6. من هم اين روزها رو گذرونده م. بعد از يه مدت عادي مي شه و مي توني راحت تر انجام بدي. بعد ها دلت تنگ مي شه واسه اين مدل ورزش كردن.

    ReplyDelete
  7. من هم گاهی تو خونه با دستگاه ورزش می کنم و هوچهر حتما باید یا یه چیزی بندازه توش یا بیاد نزدیک که بخوره بهش!

    ReplyDelete
  8. سلام . خیلی بامزه بود ... احتمالا موشی عزیز به این نتیجه رسیده بوده که مامانش این حرکات را برای سرگرم کردن او انجام می دهد و کل قضیه یک بازی جدید است . با تمرکز روی حرکت کاملا موافقم دقت کرده ام در این حالت ماهیچه ها بیشتر منبسط و منقبض می شوند و گرمتر می شوند و این یعنی انرژی بیشتری می سوزانند

    ReplyDelete