Tuesday, October 27, 2009

تهِ بشقابتون رو تمیز کنید

هم الان غذام رو تمام کردم و براساس تصمیمی که اخیرا گرفتم، ته ظرف غذام را کامل پاک کردم. اینکه می گم کامل، یعنی یک دونه برنج هم توش باقی نمونده. از اونجا که، خودم خیلی لذت بردم، گفتم این دستاورد جدید رو با شما هم تقسیم کنم.ه
.
داستان از این قراره که بابایی جان ما یک اخلاقی داره که قبل از او، تنها کسیکه دیده بودم این ویژگی رو داشت، مادربزرگ خدا بیامرزم بود. اونهم اینه که غذاش رو تا تهِ ته میخوره و بشقاب رو تمیز و پاک می کنه. تا ته خوردنِ غذا، معموله ولی تمیز کردن و برق انداختن بشقاب چیز دیگه ایه. یعنی اینکه یک دونه برنج هم ته بشقاب باقی نمونده باشه. صد وسی بار یا شاید هم بیشتر، مادر(همینطور خودِ من) با مشاهده ی عملیات تمیز کردن بشقاب توسط بابایی، گفتیم که کاشکی مادرجون (مادربزرگم) قسمتش بود و بابایی رو دیده بود. در اینصورت خیلی خوشش می اومد از غذا خوردنش. چون او هم شدیدا روی این موضوع حساسیت داشت و در پایان هر غذا به همه اعتراض می کرد که چرا ته بشقابتون رو تمیز نمی کنید و بشقاب خودش رو نشون می داد که ببینید باید اینجوری تمیز کنین و اینقدر اسراف نکنید. خداییش اگر بشقاب های بابایی رو می دید، از حسرت در می اومد و خیلی کیف می کرد. انشالله هر چه خاک اوست، عمر بابایی باشه.ه
.
دو شب پیش، منهم رسما، پیوستن به این گروه رو اعلام کردم. اونشب بعد از اینکه برای اولین بار، برنج های ته بشقابم رو تا ته، دونه دونه با قاشق شکار کردم و خوردم، خیلی خوشم اومد. راستش فکر نمی کردم اینقدر جالب باشه. چون برنج ها طبیعتا در بشقاب پخش و پلا هستند و هر کدوم رو باید از یکطرف جمع کنی. در مقایسه با قبلش که قاشق رو می کردی توی پلو و فله ای برنج ها رو بر می داشتی، بدون اینکه حسی از هر دانه ی برنج داشته باشی، در قسمت پایانیِ تمیز کردن بشقاب، یک جورایی ارزش و وجود هر دونه ی برنج رو حس می کنی. متوجه میشی که چقدر برنج خوردی . پیدا کردن دونه دونشون هم مثل یک بازیه. روی بشقاب رنگی یک جور، روی بشقاب سفید یکجور. تازه فکر کردم که میشه تبدیلش کرد به یک بازی برای بچه ها که هم تا آخر غذا بشینن پای میز و هم تا ته بخورن. از طرف دیگه، کار مامان رو هم کم میکنه و چه ظرفها رو با دست و چه با ماشین بشوری، مرحله، آشغال زدایی حذف می شه. ه
.
خلاصه که به نظر من این فعالیت، حال و هوای خوشی داره برایِ خودش و حسن ختام خوبی برای غذا هم هست. امتحان کنید.ه
.
.
پ ن: فقط در مورد غذای برنجی گفتم، برای اینکه برنج همراه بیشنر غذاهای ما هست و در بشقاب پراکنده میشه. این موضوع در مورد همه ی غذا ها صدق میکنه. ه

9 comments:

  1. etefaghan Mehran ham hamin aadat ro dare va hamishe az maha irad migire ke chera ghazamoon ro ta tah nemikhorim (hata dar morede chai/tea ham hamintor). agar oonham boshghabe shoma ro bebine koli keyf mikone.

    ReplyDelete
  2. وقتی من کوچولو بودم مادربزرگم می گفت دونه های آخر برنج پشت سرت گریه می کنن. و من خیلی عذاب وجدان می گرفتم. برای همین اصولا نه تنها بشقابم رو تمیز می کنم بلکه توی هیچ مرحله ای از پخت و پز نمی ذارم چیزی از برنجها بریزه. ولی هنوزم هر وقت که برنج می خورم اگه یه دونه هم بمونه یاد مادربزرگم می افتم...

    ReplyDelete
  3. پاک کردن ظرف غذا و یا به عبارتی به اندازه غذا کشیدن و البته خوردن اون یک اخلاق پسندیده است که متاسفانه خیلی از ماها به اون کار عادت نداریم.
    حالا که بحث غذا خوردن شد بذار دو تا نکته دیگه هم بگم که ماها به اونها بی توجهیم اول اینکه عمدتا غذا رو تند و سریع می خوریم دوم اینکه از خوردن غذامون حتی اگر بهترین غذا باشه لذت نمی بریم که امیدوارم این رفتارها عادتمون بشه.
    شاد و شنگول باشید.

    ReplyDelete
  4. واقعا تمیز غذا خوردن و بشقاب رو تمیز کردن به نظر من هنره، از بس خودم بد غذا میخوردم. وقتی بشقابم رو میدیدم بدم میومد از غذا خوردنم. الان بهتر شده غذا خوردنم، ولی این که گفتی رو باید انجام بدم که بشقابم برق بیافته. دونه دونه دنبال برنجها بگردم و پیداشون کنم :)

    ReplyDelete
  5. salam
    babaye manam in adat ro daran :)
    vali ye khorde sakhte....

    ReplyDelete
  6. من سالهاست این کار را می‌کنم. همیشه دونه‌ةای آخر برنج توسط یکی از دندانه‌ةای چنگال هل داده می‌شوند داخل قاشق و نوش جان. اخیرا هم برای وفادار ماندن به این عادت یاد گرفته‌ام تا این کار را بدون سر و صدا و آرام انجام دهم تا همسرم اعتراض نکند
    :D

    ReplyDelete
  7. چه کامنتهای امیدوار کننده ای بود. حالا بابایی می دونه که خیلی های دیگه هم در تیم "ته بشقابت رو تمیز کن " هستند.ه

    ReplyDelete
  8. من هم همیشه این کار رو می کنم از روی عادت از بچگی.

    ReplyDelete
  9. من همیشه ته غذام رو تمیز میکنم. یکی از اولین بارهایی هم که با همسرم غذا خوردیم ته غذاش برنج مونده بود که من بهش ایراد گرفتم و اون هم دیگه هیچوقت بعد از اون ماجرا ته غذاش نمیمونه......

    ReplyDelete