Wednesday, March 17, 2010

نوروزنامه

*بر ما سالي گذشت ، بر زمين گردشي و بر روزگار حكايتي. اميد آنكه ، كهنه رفته باشد به نكويي و نو همي آيد به شادماني
.
پارسال، همین روز ، که روز جشن سنت پاتریکه، ما در نیویورک بودیم. از خیابون پر از مردم که برای اون روز، سبز پوشیده بودند می اومدیم. روی یکی از ساختمانهای بلند، تیتر آخرین اخبار مرتب نشون داده میشد و به سرعت عوض می شد. اسم خ ات م ی به چشممون خورد. توجهمون جلب شد. ایستادیم تا ببینیم موضوع خبر چیه. متوجه شدیم که از کاندیداتوری انصراف داده. خبر دلسرد کننده ای بود و جا خوردیم. از اون روز و اون خبر، یک سال گذشت. چقدر در این یک سال، با خبر ها بالا و پایین رفتیم. خندیدیم و گریه کردیم. مردیم و زنده شدیم. خدا می دونه تا سال دیگه در این روز چه اتفاقاتی افتاده. ‏
.

یکی از دوستهای دوست داشتنیِ پدرم، همیشه در شرایط سخت، انگشتهای اشاره و سبابه اش رو شکل علامت پیروزی جلوی چشمش می گرفت. از بین اونها به دوردست نگاه می کرد و می گفت، از بین دو انگشتم، آینده رو سبز می بینم. منهم همینطور. ‏
.
سالِ پیش می خواستیم برای نوروز، ورودی خونه مون رو با چراغ تزیین کنیم. اگرچه اینطور چراغونی جزو مراسم نوروز نیست، ولی روشی شناخته شده برای اعلام شادی در اینجاست. امسال بابایی چراغ ها رو نصب کرد. من بخاطر این چراغ ها احساس غرور میکنم. احساس میکنم که چراغی را برای خودم، خانه ای که در آن زندگی می کنم و خانه ای که به آن تعلق دارم و دلم برایش تنگ است، روشن میکنم.‏


.
این هفته، در یک جشن نوروزی برای بچه ها شرکت کردیم که من دوست داشتم. برای اولین یک نمایش عروسکی و موزیکال در اینجا دیدم که به زیبایی و مهارت و با زبانی آشنا برای بچه ها، اونها را با نوروز آشنا می کرد. دست ویدا قهرمانی درد نکنه با نمایش نوروزی قشنگش.‏ دیشب هم، در حیاط، بابایی یک آتیش خوب درست کرد. اساسی. از روش پریدیم و کلی بدی و غم و زردی رو توش سوزوندیم. شب هم برای فشفشه هایی که آسمان رو سبز کرده بودند، از ته دل، فریاد خوشحالی کشیدیم. ‏

.

.
سال نو بر تک تک شما، خوش و نوروز فرخنده باد!

این جمله در یک تبریک ایمیلی بدستم رسید. نمیدونم از کجاست ولی زیباست.‏

7 comments:

  1. سلام
    هراز چنگاهي داستان زندگي رو كه خيلي روان و زيبا نوشتي مي خونم
    خيلي عاليه و تو بيشترش يه درس زندگش حتي كوچولوپيدا ميشه.
    ادامه بده
    اما
    كاشكي گاهي يه تيكه هاي سياسي نميآوردي. آخه تو ايران نيستي كه واقعيت عين خود واقعيت حس كني ولي اونچه در مورد زندگي مي نويسي عين واقعيته
    عين رفتن توي جوي آب بدون كفش
    متشكرم
    راستي سال نو مبارك
    zanboorestan@yaho.com

    ReplyDelete
  2. سلام پریسا جون
    خیلی دلم برای پستهای قشنگت تنگ شده اما زیاد وقت ندارم از ایران بخونمشون. اومدم که عید را بهت تبریک بگم و برات آرزوهای خوب بکنم. امیدوارم که سالی پر از سلامتی و شادی و موفقیت داشته باشید. روشی و موشی را از قول من ببوس.
    شاد باشید
    بانو ه دوچشم

    ReplyDelete
  3. سلام اي سال نو،اي وامدار لحظه هاي روشن فردا
    خداحافظ تورا اي كهنه سال،اي خاطرات شادو نازيبا
    سلام اي سبزي وآب زلال و سايه هاي بيد
    هلا اي آفتاب پاك پراميد
    خداحافظ تورا اي يلدا وشبهاي زمستاني
    سلامم برتواي سالي كه مي آيي
    طراوت پيشه پاك اهورايي،بهارسبزورويايي
    چه سرمستم كه مي آيي
    درودم برتواي فصل شكفتن،آشناي با طراوت،مهربان ميلادباريدن
    خداوندا....
    بگردان چون بهاران حال من را سوي ان حالي كه ميداني
    كويري قلب تنهايان به مهري آبياري كن
    پريسا جان اميدوارم سال خيلي خوبي در پيش رو داشته باشي.

    ReplyDelete
  4. برایتان سالی سرشار از سلامتی و موفقیت آرزو دارم

    ReplyDelete
  5. زرافه خوش لباسMarch 21, 2010 at 2:54 PM

    با آرزوی بهترین ها برای شما و دلی شاد برای همه ایرانی ها

    ReplyDelete
  6. eidet mobarak,sali khosh dashteh bashid

    ReplyDelete
  7. مامان فرازMarch 22, 2010 at 3:31 PM

    بنده هم به نوبه خودم سال نو رو تبریگ میگم و امیدوارم خوب خوب باشه امسال براتون و پر از خبرای خوب .

    ReplyDelete