Wednesday, January 5, 2011

موزیک بدون کلام

روشی به ترانه های مختلف گوش میکند. منهم می شنوم. دوست دارد صدا بلند باشد. می فهممش. به صدای بلند اعتراض نمی کنم که کار به استفاده از هدفون و بی خبری مطلقِ من نرسد. راستش خودم هم موزیک با صدای بلند را دوست دارم. از آهنگ بعضی ترانه ها خوشم میاید ولی حرفشان راتقریبا نمی فهمم و این اذیتم میکند. نمی خواهم وارد فضایش بشوم و انتخابش را و شعورش را زیر سوال ببرم. گاهی میرم و می پرسم که این ترانه رو کی خونده؟ میگه فلان گروه. حوصله داشته باشه، توضیحی در مورد ترانه یا گروه میده. منهم نظری در مورد ترانه میدم که ازش خوشم اومد. ولی ته دلم میدونم که در ترانه ها خیلی وقتها چرت و پرت های اساسی میگن که دوست ندارم روشی در ذهنش تکرار کنه. هستم خلاصه با این گفتگوی درونی. ‏
.
امروز در راه مدرسه گفت "مامان من تصمیم گرفتم که ترانه ها رو گوش کنم بدون شعرش." پرسیدم "چطوری یعنی؟" گفت " یعنی فقط به آهنگش گوش کنم نه به کلمات. چون از موزیکش خوشم میاد ولی شعرهاش خیلی وقتها جالب نیستن." گفتم "خوب گوشِت که داره کار میکنه، هر دوش رو می شنوه." گفت "نه کلمات رو ایگنور* میکنم. مثل یک فیلتر." گفتم "به من هم یاد بده. چون من همیشه به کلمات شعر، هر چقدر هم بدم بیاد مجبورم گوش کنم. تازه تا مدتها توی ذهنم هم میمونه" گفت "تمرین کنی میتونی. منهم تمرین کردم." ‏
.
نفس راحتی میکشم. ‏

Ignore *

5 comments:

  1. آه پریسا پریسا......من عاشق این روشی بالغ و افکار و منشش هستم و صد البته رابطه ی مادر و دختری شما.
    فکر می کنم آینه ی کوچک خودته.

    ReplyDelete
  2. لطف داری هنا جان. برای من فرصت خوبیه تا در این آینه، خودم رو ببینم و بزرگ بشم.‏

    ReplyDelete
  3. پریسا جون من هم بدون کلام گوش می کنم و البته به حل اونا که با کلام گوش می کنن غبطه می خورم. برای راهنمایی آکواریومی هم خیلی خیلی ممنون.

    ReplyDelete
  4. وای چقدر خوبه که میتونی بهش فرصت بدی تجربه کنه. من اینجور موقع ها شروع میکنم به نصیحت اندر مضرات این نوع موسیقی ها و ... خلاصه همه چی رو خراب میکنم.

    ReplyDelete
  5. ولی .اقعا چه طوری ایگنورشون می کنه. ناخودآگاه آدم می شنوه. اگه یاد گرفتی به من هم یاد بده

    ReplyDelete