Tuesday, December 9, 2008

مثلث موفقيت

ديويد، رييس شرکت ما يک مهاجر پرتغاليه که در جوانی به کانادا اومده ودر عرض بيست سی سال موفق شده که صاحب چندين شرکت و تجارت موفقی بشه و الان حداقل صد نفری دارن در بيزينس او فعاليت ميکنن، و پول در ميارن و خودش هم حسابی پولدار شده. ظاهری معمولی داره. دچار تبختر و خود بزرگ بينی نيست و دست به همه کار ميزنه (حتی درست کردن سيفون توالت) خيلی ها ميگن که ديويد آدم خوش شانسی بوده که اينقدر پيشرفت کرده و هی پول روی پولش اومده و از تمام بالا و پايينهای اقتصادی جان سالم بدر برده. (بزنم به تخته که ايندفعه هم ببره) ميگن شانس آورده و آدمهای خوبی به تورش خوردن. آدمهايی که براش خوب کار کردن و در کنارش موندن. ه
هفته ی گذشته مهمونی کريسمس شرکت بود که معمولا اولش يکی دوتا سخنرانی کوچک هست. توی يکيش، در مورد ديويد گفتن که ديويد در سايه ی سه ويژگی کار سخت، ذهن باز و نگاه مثبت*، موفق شده که به اينجا برسه. من و بابايی فکر کرديم که ديويد واقعا هر سه ی اين ويژگيها رو داره. در کارش از هيچ کوششی دريغ نميکنه و دنبال کار راحت و بی دردسر نيست. هميشه به استقبال فکر های جديد ميره و خودش هم معمولا با فکرهايی که به سرش مياد و به زور ميخواد عمليشون کنه، ديگران رو کلافه ميکنه. نزديکترين کريدور به اتاق ديويد، خريداری نداره و کسی دوست نداره اونجا بشينه. من هيچوقت اونجا نبودم ولی اونهايی که اونجا نشستن، ميگن که ديويد ديوونه شون ميکرده چون روزی چند بار از اتاقش ميپره بيرون و ميخواد در باره ی يک فکر جديد که ممکنه مربوط به نرم افزار يا تلفن يا بازاريابی يا پشتيبانی يا هر موضوع ديگری باشه، با کسی صحبت کنه و خوب اونی که اون دم نشسته، اولين نفره که ميبينه وشروع ميکنه باهاش به حرف زدن. طرف هم مجبوره گوش کنه چون بالاخره ديويد رييسه ديگه. ديويد هميشه هدفهای بزرگ داره. مثلا اگر بازاريابی ميگه که ميتونه به فروش يک ميليون در پايان سال برسه، ديويد ميگه نه هدفتون بايد سه ميليون باشه. بيشتر اوقات هم با خوشبينی و اميدواری به مسايل نگاه ميکنه و هميشه ميگه صبر کنين و همه چيز بهتر ميشه. در طول اين سالها نديدم که دلسرد و نااميد باشه و حتی ضربه های اساسی هم که به شرکت خورده و همه رو نگران کرده، نديدم که خيلی بهمش بريزه. ناراحت و عصبانی ميشه ولی نااميد و متزلزل نه.ه
همون شب و بعد از اون، چندين بار به اين سه ويژگی فکر کردم. سخت کوشی و تحمل زحمت، آمادگی برای فکر کردن يا شنيدن ايده ها و راه حلهای جديد، اميدواری و مثبت انديشی. بنظرم مثلث جالبی اومد، مثلث موفقيت. هر باغی برای سبز و شاداب بودن، به زحمت و تلاش باغبان، به بذر و دانه های تازه و خوب و به نور و گرمای خورشيد و عشق و اميد باغبان نياز داره. من به شانس معتقد نيستم. هيچ باغی بدون دانش وتلاش، بدون بذر و آب و نور کافی، پرگل نميشه. ه
...
در بهار برای خريدن گل باغچه با بابايی رفته بوديم و چند جور گل انتخاب کرده بوديم. موقع پرداخت پول، کمی طلبکارانه از فروشنده پرسيديم، "حالا اينها خوبن؟ گل ميدن؟ گلشون تا آخر تابستون ميمونه؟" فروشنده بدون اينکه ما رو نگاه بکنه و جوری که انگار سوال ما ارزش جواب هم نداشت گفت :"تمام اين باغچه های قشنگی که ميبينین، بهشون ميرسن، آب و کود ميدن، سم ميزنن، علفش رو ميکنن. بايد زحمت بکشين تا خوب باشن. خود بخود که خوب نميمونن."ه
hard work, open mind, positive attitude*

8 comments:

  1. چه متن آموزنده ای بود. ممنون. در ضمن، من هم معتقدم که شانس اصلا وجود ندارد.ه

    ReplyDelete
  2. چقدر این پستت به دلم نشست. به نظر من هم هرآنچه که آدم بدست میاره در نتیجه کارهاییه که خودش کرده. حالا چه خوب و چه بد.
    اتفاقا اسم رئیس من هم دیویده و اتفاقا اون هم همین چند روز پیش داشت برفهای دم در رو پارو میکرد که شوهر من با تعجب پرسید این رئیستونه؟
    از دوستیت خیلی خوشحالم :)

    ReplyDelete
  3. ميدوني فكر ميكنم هيچ كدام از اين سه ويژگي را ندارم :(

    ReplyDelete
  4. Jana sokhan az zabane ma migoieee. Aali bood.
    Amirali

    ReplyDelete
  5. به نظر من یکی از شانسهای خوب آدمها هم، برخورد و ارتباط با آدمهای موفقه. من خیلی خوشم می یاد بدونم چی کار میکنند، چجوری فکر میکنند.
    من هم به شانس بسیار معتقدم در کنار داشتن ذهن شجاع و پیشرو

    ReplyDelete
  6. خیلی پست جالبی بود. من به شانس اعتقاد دارم ولی معتقدم که شانس به سراغ آدمهایی میره که دنبالش بگردن

    ReplyDelete
  7. اِه؟اینا که گفتی که رییس ماست.دقیقا همین ویژگیها.اتفاقا روزی هزار بار فکرهای جدید به ذهنش میاد و میخواد عملیشون کنه.خیلی هم پر انرژیه.فکر میکنم البته همه آدمهای موفق اینطوری باشن برای همین هم هست اینقدر شبیه به هم رفتار میکنن و خصوصیات اخلاقی اونا شبیه

    ReplyDelete
  8. مثل اينکه رييس های کانادايی بهم شباهتهای زيادی دارند.ه

    منهم با حرف پيمانه موافقم که شانس هم شانسی به سراغ کسی نمياد

    ReplyDelete